نتایج زنده | اخبار فوتبال | بازی امروز

نتایج زنده | اخبار فوتبال | بازی امروز

نتایج زنده ، جام جهانی 2018 روسیه ، لیگ ملت های والیبال ، نتایج لیگ برتر ، لالیگا اسپانیا ، اخبار والیبال ، پخش زنده فوتبال ، جام جهانی
نتایج زنده | اخبار فوتبال | بازی امروز

نتایج زنده | اخبار فوتبال | بازی امروز

نتایج زنده ، جام جهانی 2018 روسیه ، لیگ ملت های والیبال ، نتایج لیگ برتر ، لالیگا اسپانیا ، اخبار والیبال ، پخش زنده فوتبال ، جام جهانی

همگام با جام ملت های آسیا (1)


کهن تر از یوروی افسانه ای

همگام با جام ملت های آسیا (1)


16 روز تا شروع جام ملت های آسیا زمان باقی مانده است.

  در فاصله باقی مانده تا آغاز جام ملت های آسیا هر روز به مرور تاریخچه این رقابت ها پرداخته و به نکاتی ویژه از این بازی ها خواهیم پرداخت.

1. سابقه جام ملت های آسیا، کهن تر از جام ملت های اروپاست. در سال 1956 به پیشنهاد تونکو عبدالرحمان رئیس وقت AFC و نخست وزیر کشور مالزی برگزار شد. شیوه برگزاری رقابت ها به این شکل بود که کشورهای آسیا در 3 منطقه مسابقات خود را برگزار می‌ کردند و سه تیم صعودکننده با میزبان دوره اول یعنی هنک کنگ دور دوم یا مرحله نهایی را می‌ ساختند. کره جنوبی، رژیم اشغالگر قدس و ویتنام صعود کردند ... هنک کنگ هم میزبان بازی های بود، رقابت ها به صورت دوره ای برگزار شد و کره جنوبی قهرمان شد و رژیم اشغالگر قدس، به عنوان دوم رسید و هنک کنگ سوم شد و بالاخره ویتنام به عنوان چهارم رسید .

2. مسابقات دوره دوم به میزبانی کره جنوبی برگزار شد، کره جنوبی هم مدافع عنوان قهرمانی بود و هم میزبان، بنابراین از 2 طرف، معاف از مسابقات مقدماتی بود .

ایران برای اولین بار در مقدماتی این رقابت ها شرکت داشت. در این مسابقات، ایران با رژیم اشغالگر، هندوستان و پاکستان همگروه بود. تیم‌ملی با مربیگری فرانس مساروش و در این رقابت ها با ترکیبی جوان به میدان آمد. مدتی قبل در بازی های آسیایی، تیم‌ملی به کره جنوبی 5 ـ صفر و به رژیم اشغالگر 4 ـ صفر باخته و بین 14 تیم چهاردهم شده بود. بعد از این باخت یک خانه تکانی و دگرگونی در تیم‌ملی رخ داد و فقط 4 بازیکن به مسابقات مقدماتی جام ملت ها رسیدند و سایرین جز نفرات جوان بودند. دهداری، محمد بیاتی، عارف قلی زاده و کوزه کنانی جزو قدیمی ها بودند و مصطفی عرب، غلامحسین نوریان، ناصر حاج مختار، محمد رنجبر، کامبیر جمالی، عباس حجری، داود حیدری حمید برمکی، حمید شیرزادگان، ناصر نوآموز، منصور امیرآصفی، جعفر نامدار، ایرج دبیرسیاقی، مهدی اخوی یاران تیم بودند.

3. در بازی اول 3 ـ صفر رژیم اشغالگر را بردیم. خبری که مثل توپ ترکید و روی همه خبرگزاری ها دنیا آمد. اسرائیلی ها گفتند این تیم اصلی آنها نیست و تیم اصلی در حال برگزاری مسابقات مقدماتی جام‌جهانی است.

ایران سرخوش از برد عالی برابر رژیم اشغالگر، در بازی دوم به پاکستان 4 ـ یک باخت، باختی به همان اندازه تحقیرآمیز که بردمان در دیدار قبلی افتخار آفرین بود.

در دیدار سوم به مصاف هندوستان میزبان رفتیم که مسابقات را در شهر کرالا برگزار می‌ کرد ... در این بازی هم 3 ـ یک باختیم. ایران برای صعود باید در دیدارهای برگشت هر سه تیم را ببرد، رژین اشغالگر بعد از باخت به ما، 2 بازی دیگر را برده بود اما باز هم برابر ما این بار با تساوی یک ـ یک متوقف شد تا معلوم شود ایران برای این تیم گربه سیاه است!

4. انگار تازه جانی گرفته بودیم چراکه در 2 بازی آخر پاکستان را 4 ـ یک و هندوستان را 2 ـ یک بردیم اما افسوس که رژیم اشغالگر با یک امتیاز برتری نسبت به ما به مرحله نهایی بازی های صعود کرد، همین رژیم اشغالگر در مرحله نهایی رقابت ها بعد از کره جنوبی میزبان به رتبه دوم رقابت ها رسید. ایران باید تنها کمی دقت بیشتر به خرج می‌ داد و اگر تنها پاکستان یا هندوستان را در دور رفت می‌ بردیم صعود می‌ کردیم. از گروه ما رژیم اشغالگر صعود کرد و از دو منطقه دیگر آسیا، تایوان و ویتنام صعود کردند.

در مرحله نهایی کره جنوبی قهرمان شد. آنها از عنوان قهرمانی دور گذشته خود دفاع کردند. رژیم اشغالگر دوم، تایوان سوم و تیم ویتنام چهارم شدند.

در دور سوم بازی ها که سال 1964 به میزبانی رژیم اشغالگر برگزار شد ایران شرکت نکرد، رژیم اشغالگر بعد از دو عنوان پیاپی نایب قهرمانی در کشور خود قهرمان شد. هندوستان دوم، کره جنوبی سوم و هنک کنگ به رتبه چهارم رسیدند. همین هند که دوم شده بود در مسابقات مقدماتی المپیک 1964 توکیو در بازی رفت 3 ـ صفر و در بازی برگشت 3 ـ یک برابر تیم‌ملی فوتبال ایران بازنده شده بودند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد